Uwaga!
W związku ze zmianą silnika forum konieczny jest reset haseł użytkowników. Prosimy o skorzystanie z funkcji "Zapomniałem hasła". W razie problemów skontaktujcie się z administratorami.

Attention!
Due to forum engine switch it is necessary to reset user passwords. Please use "Forgot password" function. In case of problems please contact administrators.

Beachtung!
Aufgrund des forum engine switch müssen die Benutzerpasswörter zurückgesetzt werden. Bitte benutzen Sie die Funktion "Passwort vergessen". Bei Problemen wenden Sie sich bitte an die Administratoren.

M4A4 SHERMAN VC FIREFLY / Military Model / 1944

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2589
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 07 lutego 2016, 11:32

Hmmm, a to niespodzianka. Projekt gąsienicy powstał w oparciu o porządną dokumentację, czyli należy jednak sprawdzić koła w modelu.
Nauka jednak taka, że budując model z użyciem dodatków należy przymierzać pierwsze koło.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
mrafalsk
Czołgista / Tankman
Posty: 94
Rejestracja: 11 marca 2008, 11:14
Lokalizacja: Warszawa.PL
Kontakt:

Post autor: mrafalsk » 07 lutego 2016, 12:13

Projekt ogniwka był robiony na podstawie rysunków i danych fabrycznych. Czołgi serii M4, M4A1-A3 z wózkami VVSS miały gąsienice po 79 ogniw, czyli w sumie 158. Koła nośne miały wymiary 22x9 cali, czyli 558.8x228.6 mm, czyli w 1/25 22.35x 9.14mm. Niestety nie wszystkie modele mają zaprojektowane koła nośne o właściwej szerokości. Odstęp pomiędzy zębami gąsienicy żywicznej ma ok 9.4mm, tak więc jeśli koło trzymałoby skalę, to nie byłoby problemu z włożeniem koła w gąsienice.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 07 lutego 2016, 12:46

Witam :honoring:,
Dobrze, że nie wziąłem się jeszcze za koła, dzięki za informację o powstałej nieścisłości. Pozostaje zwęzić koła.

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 07 lutego 2016, 16:38

Przypuszczam, że tyle jest wymiarów gąsienic i kół w Shermanach ile rodzai modeli na rynku.
Akurat w Military Model podane jest, że na jedną stronę przypadają 83 ogniwa :Default: .
Ta ilość też może być różna w różnych modelach.
W przypadku Shermana jeśli ktoś się decyduje na żywicę to po prostu dobrze jest mieć gąski przed sklejeniem kół.
Z drugiej strony wolę podoklejać karton po bokach niż miałbym dziergać te zęby ręcznie, bo potrzeba ich dwa razy więcej niż ogniw czyli ok. 350 sztuk.
To by wydłużyło relację z budowy pewnie o rok jeśli bym nie zwariował. :razz:
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2589
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 07 lutego 2016, 16:45

Pozostaje ewentualne skorygowanie kół. Nasze pomiary pokazują, że opaska z modelu bezproblemowo powinna wejść między zęby.
Coś sobie pofolgowałeś z szerokością kół. :razz:
Ostatnio zmieniony 07 lutego 2016, 16:46 przez PITERPANZER, łącznie zmieniany 1 raz.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 07 lutego 2016, 18:04

Tak Piter masz rację część gumowa weszła by na styk dołownie bo sama opska ma 9mm + boczne krawędzie gumowej części daje ok. 9,4 mm, a odstęp pomiędzy zębami to 9,5 mm.
Rzecz w tym, że stalowa część koła jest szersza od gumowej tworząc charakterystyczny rant i ten właśnie rant nie wchodzi. Jeśli bym spiłował rant to by weszło, ale już koło nie wyglądało by tak jak powinno. ;)

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2589
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 07 lutego 2016, 18:08

Tak rant był po to, by chronić gumę i być powierzchnią trącą o wewnętrzną część zęba. Jego kształt z kolei jak popatrzysz poszerza się ku stronie zewnętrznej i tam powinien rant "pływać".
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 07 lutego 2016, 19:07

Moim zdaniem warto zwrócić uwagę na to podczas budowy.
Wasze gąski są super dokładne, a te w wycinance za duże (co widać na zdjęciu) przez co koła są automatycznie większe i tyle. :okok:

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2589
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 07 lutego 2016, 19:10

Efektem Twojego negatywnego doświadczenia będzie najpewniej w dalszej przyszłości przygotowanie 3 rodzajow kół nośnych.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 07 lutego 2016, 21:04

W przyszłości będę stawiał na zestawy gąsienic i kół żywicznych bądź metalowych. :glasses:

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 21 marca 2016, 19:09

Sporo czasu upłynęło, ale jakoś na skończenie modelu brakło.
Ale teraz powinno być już lepiej. :attack:
Wiele tego nie mam, ale zawsze coś.
Przerobiłem ogniw na jedną taśmę.
W sumie udało się naciągnąć 84 ogniwa na jedną stronę.

Obrazek

Niektóre odwierty w ogniwach nie wyszły mi za równo i te odrzuty wykorzystam na dopancerzenie "maski" i wieży.

Na wieżę mam w planie zainstalować 3 takie zestawy:

Obrazek

W sumie dzięki przerobieniu ogniw pasują one teraz idealnie do kół, a dzięki oddzieleniu zębów łączących taśma układa się lepiej na kołach.
Zęby skierowane są prosto do osi koła:

Obrazek

Ostatnia porcja ogniw na drugą taśmę jest już rozwiercona, do boju, :attack:
Ostatnio zmieniony 18 maja 2016, 17:52 przez Wojtek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2589
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 21 marca 2016, 20:33

Podziwiam, raczej bym dzisiaj zrobił koła od nowa, chociaż sam takie cuda też robiłem w 35 i ogniwa do taśmy rozwiercałem.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1020
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 21 marca 2016, 21:06

Super, naprawdę super :okok:
Już jestem ciekaw jak będą leżały na całym układzie jezdnym :Default:

Powodzenia w dalszych zmaganiach :Default:
Ostatnio zmieniony 21 marca 2016, 21:06 przez Tommy T.B., łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Darek1207
Czołgista / Tankman
Posty: 331
Rejestracja: 05 marca 2009, 20:18
Lokalizacja: Bielsko - Biała.PL

Post autor: Darek1207 » 23 marca 2016, 08:21

Szalejesz, gąski wyglądają świetnie i będą pasować do fantastycznego modelu.

Awatar użytkownika
Wojtek
Czołgista / Tankman
Posty: 232
Rejestracja: 28 października 2014, 17:36
Lokalizacja: Jugów.PL

Post autor: Wojtek » 07 czerwca 2016, 20:41

Witam

Na sam koniec zaprezentuję już resztki moich wypocin odnośnie Shermana.

Przerobione koła napędowe z wykorzystaniem tarcz od Pitera:

przed malowaniem

Obrazek

i po malowaniu

Obrazek

Prawie wykończone gąsienice:

Obrazek

Obrazek

No i załoga, Która w drodze do ostatecznej formy zaliczyła wiele cięć i złamań:

Obrazek

To wszystko co mam odnośnie budowy czas na efekt końcowy, który możecie obejrzeć w GALERII

Dziękuje wszystkim za wsparcie, pomoc i zainteresowanie tą relacją.

Pozdrawiam
Wojtek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”