E-100 Super Heavy Tank / projekt własny

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

E-100 Super Heavy Tank / projekt własny

Post autor: Tommy T.B. » 27 października 2012, 17:51

Witam serdecznie :-D

Parę miesięcy temu, siedząc i „ grzebiąc” w sieci od strony do strony, natrafiłem na temat mało znanego mi projektu super ciężkiego czołgu E-100. Zaciekawiony tym pojazdem zacząłem coraz bardziej się zagłębiać w tą tematykę, która bardzo mnie pochłonęła.
Wtedy to narodził się pomysł, czy aby nie zbudować sobie takiego czegoś od podstaw w skali 1:25.
W internecie można natrafić na kilka wariantów systemu wieżowego E-100, od zaadaptowania wieży od Maus’a, po najbardziej ciekawy moim zdaniem projekt, jaki zaproponowała firma TRUMPETER w swoim modelu w skali 1:35 (zdjęcie poniżej), tylko nie wiem, na ile jest on zgodny z prawdą i historią oraz skąd się narodził pojazd z tą wieżą?
Obrazek
Jednakże mimo wszystko decyzja zapadła i to właśnie konkretnie na wariant Trumpetera się zdecydowałem. Oczywiście moja Żonka pomogła w decyzji ;)
Z uwagi na bardzo obszerny tekst historii powstania projektu czołgu E-100 i aby nie zaśmiecać forum suchymi faktami, wszystkich chętnych do pogłębienia swej wiedzy w tym temacie odwołuję do strony internetowej http://www.panzerpunkt.info/artykuly/e_100/e100.htm .

Ograniczę się tutaj tylko do podstawowych danych technicznych:
Panzerkampfwagen E-100 (Adler) Versuchsgerat.
- Masa 140 t
- Załoga 6 osób
- Długość całkowita 10270 mm
- Długość kadłuba 8690 mm
- Szerokość z osłonami gąsienicami bojowy¬mi 4480 mm
- Szerokość do transportu kolejowego 3270 mm
- Wysokość z wieżą 3320 mm
- Prześwit 570 mm
Napęd: silnik gaźnikowy Maybach HL230 P30 o mocy 700 KM przy 3000 obr/min., 12 cylindrowy dwurzędowy w układzie V, o pojemności 23880 cm3, chłodzony cieczą.
W wozach seryjnych planowano silnik Maybach HL234 o mocy 1200 KM przy 3000 obr/min., z wtryskiem paliwa lekkiego i turbodoładowaniem.
Skrzynia biegów: Maybach OLVAR B401216 o 5 biegach do przodu i 4 do tyłu, w wozach seryjnych planowano skrzynię hydromechaniczną Maybach MEKYDRO o 8 biegach do przodu i 4 do tyłu.
Zawieszenie: na resorach typu Belleville, osiem par stalowych, podwójnych kół nośnych o średnicy 800 mm zawieszonych niezależnie.
Uzbrojenie:
- armata 150 mm (lub 174 mm) KwK44 o długości lufy 38 kalibrów
- armata 785 mm BK o długości lufy 36.5 kalibra
- 1-2 karabiny maszynowe MG-42.
Pancerz: sprawny z jednorodnych płyt walcowanych o grubości:
Kadłub:
- przód góra 200 mm/300
- przód dół 150 mm/40°; boki 200 mm/90°
- tył 150 mm/60°; dno 40 mm
- góra przód 80 mm; góra tył 40 mm
Wieża:
- przód 240 mm/zaokrąglony
- odlewane jarzmo armaty od 200 mm
- boki 200 mm/60°; tył 200 mm/83°; góra 40 mm
Osiągi:
- prędkość max. po drodze 23 km/h (prototyp)
- 40 km/h (przewidywana dla wozów seryjnych)
- zasięg po drodze 120 km
Pokonywane przeszkody:
- brody bez przygotowania do 190 cm
- ściany o wysokości do 90 mm
- minimalny promień skrętu 8 m
- nacisk jednostkowy przy gąsienicy bojowej 1.4 kg/cm2
Źródło: http://www.panzerpunkt.info/artykuly/e_100/e100.htm

Poniżej przedstawiam wszystkie zdjęcia E-100, jakie udało mi się zgromadzić głównie z internetu i czasopism.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na dzień dzisiejszy mam już zaprojektowany szkielet kadłuba oraz część poszycia.
Sam kadłub już na tym etapie jest imponujący, a jego wymiary to: dł. 355 mm, wys. 56 mm i szer. 127 mm.
Ze względu na brak drukarki A3 nie jestem w stanie pokazać Wam gotowego kadłuba ( czego bardzo żałuję), ale pokażę moje wypociny w formie projektu.
Obrazek Obrazek Obrazek

Nadmieniam, iż projekt powstaje na bazie dostępnych rysunków w internecie oraz na podstawie książki Waldemara Trojcy -„ German Secret Panzer Projects ”.
Przy tej okazji proszę Wszystkich o pomoc, jeśli ktoś z Was posiada jakiekolwiek materiały, które mogą mi pomóc w dalszej pracy, to proszę o kontakt lub przesłać na mojego e-maila tommy-tb@o2.pl .
Szczególnie poszukuję tych poniżej, tylko w lepszej rozdzielczości.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Pozdrawiam serdecznie :-D

Tommy

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2623
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 27 października 2012, 20:14

Zaskoczyłeś mnie, tym pomysłem.Tak rodzą się nowi projektanci.
Muszę zobaczyć, bo mam chyba zdjęcia tego kadłuba z polskimi żołnierzami z 1DP.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
mario9
Czołgista / Tankman
Posty: 302
Rejestracja: 31 października 2006, 18:41
Lokalizacja: Wroclaw.PL

Post autor: mario9 » 28 października 2012, 14:27

Życzę powodzenia w projektowaniu oraz budowie tego pojazdu :-) Szykuje się prawdziwa bomba :-D

Jaroslav
Czołgista / Tankman
Posty: 48
Rejestracja: 05 sierpnia 2009, 11:02
Lokalizacja: Gryfice - Poznań. PL

Post autor: Jaroslav » 01 listopada 2012, 22:03

Noo Tomek, widzę, że rysowanie Cię wciągnęło i to poważnie :-D ogromne przedsięwzięcie podjąłeś tak więc Powodzenia Ci życzę.
Pozdrówka serdeczne
Jarek

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 04 listopada 2012, 18:49

Dziękuję Wam za wsparcie i miłe słowo ;)
Mam nadzieję, że nikogo tu nie zawiodę i ukończę tą bestię pomyślnie, choć nie ukrywam, że spodziewam się utrudnień w trakcie rysowania i sklejania :-D

Poniżej kolejny etap, który mam już za sobą.
Szkielet kadłuba jest podklejony tekturą 1mm, wycięty i przygotowany do sklejenia. Problemów po złożeniu na sucho (o dziwo) nie stwierdzono 8-)

Obrazek Obrazek Obrazek
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, ale widać jak jest już za oknem ;) , a ta pora nie sprzyja mi w robieniu zdjęć :evil:

Pozdrawiam i do następnego.

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 25 listopada 2012, 14:23

Poniżej skromna aktualizacja z budowy.

Szkielet jest na razie częściowo sklejony, dopóki wnętrze nie zostanie uzupełnione o elementy przedziału silnikowego, tj.
wentylatory, zbiornik paliwa, zbiornik płynu chłodzącego, silnik, chłodnice itp.
Dalej zastanawiam się, czy robić przedział kierowania, czy dać sobie z tym spokój i ograniczyć się tylko do ruchomych włazów na ewentualne figurki...?

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Mam nadzieję, że już w niedługim czasie pokażę coś więcej ;)
Pozdrawiam serdecznie
Tommy

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2623
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 25 listopada 2012, 18:57

Wygląda świetnie. Moje zdanie jest takie , że lepiej zdaj sobie spokójz przedzialem kierowania ,skup się na przedziale silnikowym, tak by móc go wyeksponować i ewentualnie tam obsadzić załogę korygującą drobne wady pojazdu wchodzącego do służby.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 16 grudnia 2012, 17:06

Czołgiem :honoring:
Po skończonych porządkach przedświątecznych w domu, nadszedł czas "odkurzyć" i ten temat.
Poniżej przedstawiam kilka zdjęć z dalszej walki z projektem :attack:
Na początek, główna płyta została uzupełniona o osłony wlotów powietrza wykonanych z żywicy (będą już gotowe do kolejnego projektu ;-) ) oraz o
płytę nad-silnikową, którą będzie można zdemontować, a właz będzie otwieralny.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Komora silnikowa będzie jedynym przedziałem eksponowanym w tym modelu, dlatego też pogrubiłem tylną ścianę do 6 mm.
Obok przedstawiam próbę wykonania efektu cięcia płyt pancernych palnikiem oraz przedział kierowania, w którym ograniczę się tylko do ruchomych włazów,
aby w przyszłości umieścić tam dwóch Fryców :mellody2:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Poniżej uproszczona wersja "kierownic, strumienic powietrza" do układu chłodzenia, ponieważ po ich zamontowaniu oraz dodaniu siatki i tak będą mało widoczne.
Obrazek Obrazek

Następnie, wstępna wersja wentylatorów oraz ich osłon.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I na sam koniec ogólny widok całości, bez przyklejonych części pośrednich.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I to by było na tyle.
Pozdrawiam serdecznie i do następnego razu po Świętach lub Nowym Roku ;)
c.d.n.

Awatar użytkownika
mario9
Czołgista / Tankman
Posty: 302
Rejestracja: 31 października 2006, 18:41
Lokalizacja: Wroclaw.PL

Post autor: mario9 » 16 grudnia 2012, 18:18

Projekt nabiera kształtów. Wygląda rewelacyjnie. Już teraz jestem ciekawy efektu końcowego chociaż wiem, że będę musiał jeszcze trochę czasu na to poczekać :-) .
Życzę powodzenia w dalszej budowie :-)

Pozdrawiam Mariusz

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 03 lutego 2013, 17:50

Cześć :Default:
Prace nad E-100 idą do przodu, ale strasznie mozolnie. Nie jest to spowodowane mym lenistwem, ale brakiem czasu :sad:
To, co nowego przybyło lub zostało uzupełnione, przedstawiam na poniższych zdjęciach. Ale po kolei:
Na początku zaprojektowałem dalszą część poszycia kadłuba i wykonałem imitacje łączenia blach.
W tej skali grubość płyt już robi ogromne wrażenie, jakie to "bydle" miało gruby pancerz...
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Następnie włazy i płyta nad kierowcą i radiotelefonistą zostały uzupełnione o brakujące części.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Kolejny etap budowy, to projekt osłony wentylatorów.
Siatki osłon wykonałem z siatki fototrawionej firmy ABER zakupionej u Piterpanzera. Efekt poniżej...
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Płyta nad przedziałem napędowym została ukończona.
Pozostało tylko wklejanie pozostałych prostokątnych siatek oraz zaczepów, które zostaną przyklejone pod koniec budowy modelu,
aby nie pourywały się w trakcie dalszej budowy.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I na koniec ogólny wygląd modelu...
Obrazek Obrazek

Przepraszam za jakość zdjęć, ale aura dzisiaj nie sprzyjała i cały dzień było ciemno, jak w zadku u naszych baaardzo dalekich południowych mieszkańców tej planety ;)
Pozdrawiam serdecznie
Tommy

Awatar użytkownika
Darek1207
Czołgista / Tankman
Posty: 331
Rejestracja: 05 marca 2009, 20:18
Lokalizacja: Bielsko - Biała.PL

Post autor: Darek1207 » 04 lutego 2013, 06:16

Rośnie Ci kolejny świetny model. Widzę że początki projektowania masz za sobą i aż strach pomyśleć co będzie dalej jak nabierzesz doświadczenia.
Trzymam kciuki za dalsze odsłony relacji i mam nadzieję że nie dasz nam tak długo czekać :P.

Awatar użytkownika
mario9
Czołgista / Tankman
Posty: 302
Rejestracja: 31 października 2006, 18:41
Lokalizacja: Wroclaw.PL

Post autor: mario9 » 04 lutego 2013, 17:35

Projekt nabiera kształtów i wygląda świetnie :P
Z własnego doświadczenia wiem, że projektowanie wciąga, a po za tym zawsze zbudujesz sobie model pojazdu w wersji jaka Tobie najbardziej odpowiada :-).

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 17 lutego 2013, 22:01

Cześć :Default:
Dzisiaj będzie skromnie z aktualizacją... W zasadzie z nowych części przybyły tylko:
- zbiornik paliwa oraz zbiornik płynu chłodzącego;
Obrazek

- silnik, który jeszcze nie jest skończony. Brakuje mu kilku elementów, a pomalowany jest tylko kolorem bazowym.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na koniec prezentuję wstępne malowanie kolorem podkładowym ( Vallejo Cavalry brown) wnętrza pojazdu oraz części, które będą niebawem przyklejone, a wanna zostanie ostatecznie zakryta. Oto efekt.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

Pierwszy raz w życiu malowałem farbami Vallejo i naczytałem się o nich sporo negatywnych opinii, ale dla mnie one są bezpodstawne.
Ja jestem z nich bardzo zadowolony i wszystkim szczerze polecam :okok:

Pozdrawiam serdecznie
Tommy

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1047
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 25 lutego 2013, 21:44

Witam :Default:
Dzisiaj krótko i na temat bez zbędnego rozwodzenia się, bo i tak mało kto czyta posty, a większość z nas to wzrokowcy... :trollface:
Silnik został ukończony, a to jego ostatnie podrygi na wolności.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na koniec wszystkie "koniki" zostały zamknięte w swym boksie i tym oto sposobem przedział silnikowy mam już ukończony, a kadłub gotowy do zamknięcia.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdrawiam serdecznie i do następnego ;)
Tommy

Awatar użytkownika
Comjar
Czołgista / Tankman
Posty: 80
Rejestracja: 02 marca 2008, 19:53
Lokalizacja: Złotów.PL

Post autor: Comjar » 26 lutego 2013, 18:01

Zapowiada się bardzo ciekawie, brawo, czy wolno mi spytać jakiego programu używasz do projektowania?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”