A30 Challenger Mk1 / Modelik + MM + KK + PHA.

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

A30 Challenger Mk1 / Modelik + MM + KK + PHA.

Post autor: Luzak » 09 lipca 2015, 18:38

Witam,
Jestem u babci, więc zacząłem nowy model. Jest to angielski czołg szybki A30 Challenger Mk1, potocznie zwany Cromwellem na sterydach. Ogólnie z zamiarem zbudowania tego czołgu nosiłem się od dawna i w końcu przyszedł na niego czas. . Ogólnie o projekcie można by napisać książkę, bo problemów jest na prawdę sporo. A oto kilka problemów, o których jeszcze pamiętam.

1. Wręga H1 jest za niska i w tyle czołgu powstaje spora dziura.
2. Wręgi F1 i G1 są za wąskie.
3. Przekładnie tylne, elementy nr.17 trzeba przesunąć bardziej do tyłu.
4. Boki elementu nr. 4 są za krótkie.
5. Elementy 24 ( osie kół napinających są za długie i za grube.

Jeżeli jeszcze coś mi się przypomni to napiszę. Generalnie numerację części można sobie wsadzić w buty, bo i tak do niczego się nie nadaje. Zawieszenie czołgu jest zaprojektowane jako bardzo szczegółowe, jednak ja zrobiłem je po swojemu bazując na doświadczeniu z budowy Cromwella, czyli wszystko na maksa uprościłem, ponieważ i tak nie będzie nic widać a jak zobaczyłem, że brakuje iluś części z jednego typu to dodatkowo stwierdziłem, że nie ma sensu tego robić. błędów w numeracji nie będę wypisywał bo musiałbym cały post o tym opublikować a i tak zawsze coś z głowy wyleci :mrgreen: . Generalnie trzeba bardzo uważać.

Obrazek

Wszystkie ząbki zaznaczone na czerwono należy usunąć.
Obrazek

Wspominana już przekładnia.
Obrazek

Wahacz po mojemu.
Obrazek

I reszta fotek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Przepraszam za takie a nie inne foty ale musze się jeszcze ogarnąć ze stanowiskiem u babci.
Ostatnio zmieniony 28 października 2015, 08:30 przez Luzak, łącznie zmieniany 3 razy.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 08:31

Witam, Mam taki jeden problem , a mianowicie: Nie wiem jak posklejać wywietrznik zaznaczony na fotce czerwoną pętlą z elementów zamieszczonych na drugiej fotce. Może macie jakiś pomysł co z tym zrobić?

Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2604
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 10 lipca 2015, 08:54

Kształt tej osłony jed w całości do .... .
Musisz sobie znaleźć dokumentację lub zdjęcie i narysuj to sam.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 09:48

Dzięki Piter za odpowiedź. Jak patrzyłem na zdjęcia oryginału to tak mi własnie coś nie pasowało, ale pomyślałem, że może były dwie wersje. Jeżeli uda mi się tą osłonę narysować to będzie w modelu a jeżeli nie to ją odpuszczę.

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2604
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 10 lipca 2015, 09:54

Nie ma jej opcjonalnie w cromwellu?
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 09:57

Niestety nie ma :sad: Sprawdzałem jeszcze w modelu Charioteera z WOPT, ale też nie ma.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 11:45

Po przekopaniu internetu w poszukiwaniu zdjęć tej osłony nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie: Czy z kształtem tyłu czołgu na pewno jest wszystko w porządku? Bo jak patrzę na fotki Challengerów z tą osłoną to wszystkie mają tył taki jak w Cromwellu, czyli proty bez żadnych skosów przy końcu jak to jest w modelu. Dla przykładu taka plansza barwna, którą znalazłem w internecie.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 10 lipca 2015, 11:46 przez Luzak, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2604
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 10 lipca 2015, 13:43

Na moich zdjęciach polskich pojazdów jest jak w cromwellu.
To co pokazujesz wskazuje na wczesne rozwiązanie jak w centaurze.
Zobacz link pokazujący Challengera w muzeum . Wygląda na to, że to wczesne rozwiązanie było także w niektórych pojazdach.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 13:56

Dziękuję za odpowiedź. Model to faktycznie, przynajmniej według zamieszczonego opisu, wersja wczesna pojazdu.

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2604
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 10 lipca 2015, 14:03

Jeśli chcesz skorzystać z moich kalek użyj późnego tyłu z cromwella.
Pozostaje kwestia domalowania daszka lub zwykłe powiększenie rysunku ze skali 1-35 do 1-25 (1,4x) . Takie rysunki masz w wydawnictwie Militaria.
Ostatnio zmieniony 11 lipca 2015, 18:12 przez PITERPANZER, łącznie zmieniany 1 raz.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 10 lipca 2015, 15:55

Piter,Niestety tym razem nie użyję Twoich kalek, ponieważ model buduję w standardzie a przeróbka tyłu zdecydowanie wykracza poza standard.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 11 lipca 2015, 18:11

Witam,
Mała aktualizacja postępu, doszło: 2 klapy z tyłu oraz ramka wokół siatki nad silnikiem, wszystkie klapy na dole czołgu, szekle, jakieś 2 pudełeczka z tyłu czołgu, hak holowniczy, śruba na przodzie czołgu. Podczas budowania tego wszystkiego trochę się zdziwiłem, ponieważ poza jednym błędem w numeracji nie było żadnych problemów, jedynie różnice w odcieniach części, ale zaczynam się powoli przyzwyczajać do tego.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 11 lipca 2015, 20:51

Witam. Po krótkiej konsultacji z Piterpanzerem zmieniam trochę podejście do modelu i nie będzie to już czysty standard, ponieważ zmieniam koła i kilka innych elementów na te z modelu Cromwella wydanego w MM.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 27 lipca 2015, 19:16

Witam,
Małe podsumowanie dotychczasowych działań przy modelu. zrobiłem coś przez co pewnie większość z was sie na mnie obrazi, czyli zdecydowałem, że będę malował tylko koła modelu, ponieważ nie czuję się na tyle mocny żeby malować cały czołg. Zrobiłem wszystkie wewnętrzne połówki kół jezdnych oraz 8/12 połówek zewnętrznych. Śrubki to żywiczne nakrętki 1,5mm z Model-Kom-u. Malowałem farbą Pactra A21 Hull Red, trochę się świecą, ale na to przyjdzie jeszcze matt i kurz więc jest ok.

Obrazek
Obrazek

Można się pastwić. smile-hiding
Ostatnio zmieniony 27 lipca 2015, 19:17 przez Luzak, łącznie zmieniany 1 raz.

Luzak
Czołgista / Tankman
Posty: 298
Rejestracja: 10 czerwca 2014, 20:45
Lokalizacja: Głogów Dolnośląski. PL
Kontakt:

Post autor: Luzak » 30 lipca 2015, 16:37

Witam, Skończyłem koła jezdne. Moje wykonanie nie jest idealne, ponieważ dopiero uczę się trudnej sztuki przygotowywania pod malowanie i samego malowania, ale jestem zadowolony z tego jak to wyszło i z tego, że zdecydowałem się zamienić koła wycinankowe na te z modelu Cromwella.

Obrazek Obrazek

Przyłożyłem koło z wycinanki dla porównania. Widać jak mocno są skopane koła z wycinanki :oops: .

Obrazek

Jeżeli ktoś z Was będzie chciał budować model w czystym standardzie to dorzucam krótki opis koła jezdnego z wycinanki.
1. Oś robiona według kresek i kolorów na nią naniesionych jest za cienka co widać na fotce powyżej.
2. Oklejka nr. 14a jest za długa o około 3/4mm i trzeba ciąć.
3. Tarcze koła na elemencie nr.13 trzeba podmalować bo jest namalowana o około 2mm za mała.

Zacząłem walczyć z kołami napędowymi i ich mocowaniem. Na pierwszy ogień wziąłem wycinankowe osie zamiast których powinny być osłony bocznych przekładni ( chyba tak się zwą te stożki).
Tak było:

Obrazek

Tak jest :

Obrazek Obrazek

Na koniec zrobiłem wycinankowe koło napędowe, które i tak jest skopane :oops: , ale jakby ktoś chciał robić model w 100% standardzie to już mówie co i jak:
1. Oklejka nr.23 jest o około 4 mm za krótka.
2. Elementy nr.21 mają za małą średnice i po obwodzie zewnętrznym zostaje białe miejsce.
3. Nie wiem po co na tarczy koła jest białe miejsce na element nr.18, ponieważ ten element idzie na koniec osi jako dekiel.

Obrazek

Teraz widzę, że dekiel koła nie jest do końca w środku ale to tylko mój błąd a element i tak nie idzie do czołgu.
I to tyle w tej aktualizacji. Jutro dojdą laserki to napiszę krótką notkę jak z ich jakością i pasowaniem.
Ostatnio zmieniony 30 lipca 2015, 20:09 przez Luzak, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”