Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna Wiking

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna Wiking

Post autor: Vivaldi » 25 czerwca 2016, 18:26

Witam i zaczynam dawno obiecaną relację z budowy kolejnego "kota" (po Tygrysie) , Pantery A. Wybrałem tzw. póżną wersję A, z charakterystycznymi dwiema rurami chłodzącymi zintegrowanymi z lewą rurą wydechową. Postanowiłem również zrobić pojazd z walk w Polsce.Padło na 5-tą dywizję pancerną SS Viking z sierpnia '44, walki na wschód od Warszawy. Nie zdecydowałem się jeszcze na jakiś konkretny pojazd, ale na to mam jeszcze dużo czasu.Temat Pantery z dywizji Viking dubluje się- kolega TankIndustry z USA wziął ją na 'tapetę" wcześniej.Lecz tamta Pantera to zmodernizowany wyrób f-my Tamiya , ja natomiast będę robił model od podstaw, jak to u mnie w zwyczaju. Dziś przedstawię tylko kilka fotek- dokumentacja, z której będę korzystać. Znakomite wydanie Panzer Tracts , zeszyt 5-2 Panther Ausf.A i równie świetna książka wydawnictwa MotorBuch Verlag. Obie pozycje pełne zdjęć, rysunków, planów. W Panzer Tracts rozrysowane elementy kadłuba i wieży. Choć przyzna,że i tu znalazłem błąd w rysunkach, który powieliłem w opracowaniu wycinanek laserowych. lecz w porę ten błąd zauważyłem i zostanie on skorygowany. Na ostatnim zdjęciu laserowo wycięte elementy kadłuba i wieży w skali 1:25.Materiał tu użyty to tzw. tektura piwna 1 mm.Oczywiście płyty pancerza były trochę grubsze, niżby to wynikało ze skali. Wszystkie części odpowiednio pogrubię i oszlifuję nadając kształt płyty pancernej do montażu-czyli spawania.Będą również spawy, choć moja Pantera ma Zimmerit, który większość "spawów" zakryje,ale niech tam- zabawa dla zabawy. No to ruszamy !

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Poniżej kilka stron z pozycji Summer Viking 5.SS Panzer-Division in Poland 1944 Przykładowe kamuflaże dla konkretnych pojazdów tej dywizji. Jest w czym wybierać.

Obrazek Obrazek Obrazek

Wycięte laserowo elementy kadłuba oraz wieży, do dalszej obróbki.

Obrazek

To tyle na dziś Kolejna relacja za 2,3 tygodnie, ponieważ pracuję nad dwoma modelami.A śpieszyć się nie wolno.
Pozdrawiam
Vivaldi
TIGER42

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1027
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 25 czerwca 2016, 21:46

I to jest fura, która mnie urzeka w każdej wersji produkcyjnej :roll:
Mi natomiast po głowie chodzi wersja Ausf. D... ;)
Z niecierpliwością czekam na kolejną relację :Default:

Powodzenia!

Awatar użytkownika
Kali16
Czołgista / Tankman
Posty: 24
Rejestracja: 08 maja 2015, 09:45
Lokalizacja: Gdańsk-Morena

Post autor: Kali16 » 16 lipca 2016, 13:25

RZeczywiście literatura godna pozadroszczenia.Powodzenia przy budowie.
Praw Fizyki Pan nie zmienisz i nie bądż pan głomb.
Jasiu jako ciekawostke zawodową se zapisz.

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna Wiking

Post autor: Vivaldi » 24 października 2016, 20:55

Witam po długiej przerwie. Wydawało mi się,że można robić dwa modele na raz- chciałem równolegle prowadzić relacje z budowy Pantery i Emila. Niestety , nie dało się. A ponieważ Emil został zaczęty wcześniej, Pantera musiała swoje odczekać w kolejce . No i kocica się doczekała. Na początek prac kilka zdjęć z pierwszego etapu.Skleiłem kartonowe boki wanny z płytą dolną i umieściłem ten element na zbudowanej z płyt spienionego PCV " lawecie", w której uwzględniłem wysokość spodu kadłuba od ziemi ( prześwit), oraz wkleiłem dwie szyny z PCv ustalające rozstaw gąsiennic , które zakupiłem w sklepie u Piotra. Konstrukcja ta pozwoli mi na precyzyjne zamontowanie do kadłuba całego układu jezdnego -kół jezdnych, zębatych oraz napinających. Wykonałem także po jednym modelu tarczy dwóch rodzajów kół nośnych .-pojedynczych oraz zdwojonych. Gotowe mam też już trzy rodzaje wahaczy, na których zamontowane były koła główne podwozia. Na zdjęciu widać modele i odlewy z żywicy poliuretanowej. Koło napędowe też już zrobione - karton wycinany laserowo, dodane śrubki. Elementy składowe odlane z żywicy i złożone w całość.
To tyle na dziś , prace nad modelem będą postępować sukcesywnie, gdyż wciągnął mnie ten temat, choć do Pantery miałem zawsze mały sentyment. Na szczęście , zmieniłem zdanie i Pantera z okresu walk w Polsce będzie kolejnym fajnym obiektem w mojej kolekcji

Do zobaczenia

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
TIGER42

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2603
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Post autor: PITERPANZER » 24 października 2016, 21:35

Fundujesz odjazd za odjazdem.
Ja dziubię kilka śrubek dziennie w trzeciej klasie, a Ty master level szerokim frontem.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1027
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 26 października 2016, 04:32

Oooo i jest aktualizacja mojego ulubionego tematu :okok:
Wahacze i kółeczka super!
Mam nadzieję, że jak wrócę, to zobaczę kompletny kadłub w całej okazałości ;)
Czekam na kolejną porcję zdjęć z budowy :playing:

Pozdrawiam
Tommy

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna SS Wiking

Post autor: Vivaldi » 06 listopada 2016, 16:03

Witam Modelarzy

Dziś kolejna porcyjka zdjęć z postępów prac nad moją germańską kocicą . Wszystkie elementy układu jezdnego mam już gotowe , skompletowane - wahacze, wszystkie koła -jezdne, napędowe oraz napinające. Montaż nastąpi duużo póżniej. Na razie posłużyły mi do wykonania wahaczy kól napinających oraz osłony przekładni. Poza tym zamontowałem już wszystkie elementy , które znajdują się na bokach wanny , przy wahaczach. Sporo tego - ograniczniki wychylenia wahaczy, zaślepki wałków oraz dwa elementy, po jednym z każdej strony na tyle wanny, które powodowały powrót sworzni gąsiennicy na swoje miejsce. Zacząłem też pokrywać wannę zimmeritem. Mam na razie dużo lepszy dostęp, niż na zmontowanym kadłubie w całość. Cechą charakterystyczną zimmeritu na Panterach była jego " szorstkość, porowatość" . Oglądając zdjęcia Panter frontowych zawsze odnosiłem wrażenie, jakby je obrzucono błotem. Taki sam efekt strukturalny będę starał się odwzorować na moim modelu. I na koniec trzy zdjęcia odlanych elementów kadłuba - płyta czołowa- wierzchnia i dolna , oraz tylna . Na razie odlane są po maksymalnych zewnętrznych wymiarach, teraz nastąpi doszlifowanie odpowiednich kątów, nachyleń i wycięć, tak by uzyskać element gotowy do "zespawania" z innymi płytami. Zaznaczę,że moje płyty trzymają grubość w skali, a więc odpowiednio 3,2 mm, 2,4 oraz 1,6 mm. Dalszym etapem będzie zbudowanie kadłuba w całość, ale to temat na następną odsłonę.
Na dziś tyle relacji, ciąg dalszy nastąpi za ok. 3 tygodnie.

Obrazek
komplet wahaczy w trzech rodzajach
Obrazek
wewnętrzne tuleje do zamocowania ruchomych wahaczy
Obrazek
Wahacz zamontowany tymczasowo w tuleji
Obrazek
komplet kół głównych na jedną stronę pojazdu
Obrazek
Spasowane koła główne na gąsiennicy . Jest w porządku
Obrazek
jeszcze jedno zbliżenie
Obrazek
wanna z naklejonymi detalami
Obrazek
kilka zbliżeń
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
wklejona osłona przekładni
Obrazek Obrazek Obrazek
wanna z nałożonym zimmeritem na boku
Obrazek
płyty przednie i tylna
Obrazek
płyty czołowe kadłuba

Do zobaczenia w następnej części.
TIGER42

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1027
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 07 listopada 2016, 00:29

A tyle co miałem iść położyć się spać...
i człowiek nie pójdzie, bo jak się naogląda takich zdjęć, to nie ma mowy o spokojnym śnie... ;)
Rewelacja, dajesz ognia z tym kociakiem :okok:

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna SS Wiking

Post autor: Vivaldi » 31 grudnia 2016, 00:29

Witam Brać modelarską. W ostatnim poście z 6. Listopada obiecywałem ciąg dalszy za 3 tygodnie. Niestety, ogromny natłok zajęć zawodowych spowodował,że nie miałem ani chwili czasu dla mojej Pantery. Aż do Świąt Bożego Narodzenia. Nawet Piotr zapytywał mnie, co się dzieje z moją Panterą i relacją z jej budowy. Przyznam szczerze,że mnie samemu strasznie było tęskno za moją kocicą, ale nie mogłem się do nie nawet dotknąć -aż do teraz.Więc dziś nareszcie mogę zamieścić kilka fotek z postępów prac poczynionych w tym tygodniu.
Wszystkie komponenty układu jezdnego mam gotowe - wahacze, koła, gąsiennice.Wszystko poskładane w podzespoły czeka na swoją kolejkę do montażu. W tym tygodniu zająłem się zespołami kadłuba oraz wieży. Na pierwszy ogień poszła tylna płyta kadłuba - wykonałem komplet rur wydechowych (moja Pantera wykonana została w lutym '44 , a więc posiada już dwie dodatkowe rury zasysające powietrze przymocowane do pancernej osłony lewej rury wydechowej). Tradycyjnie części te wykonałem jako odlewy z żywicy poliuretanowej. Tą samą metodę zastosowałem robiąc wszystkie pokrywy otworów technicznych w tylnej płycie . Tylne zasobniki wykonałem jako pełne bloki ze spienionego pcv o grubościach 10 i 2 mm. Miały być z blaszki, puste wewnątrz, ale uznałem,że nie ma takiej potrzeby.Żaden z tych zasobników nie jest zgnieciony, a wykonanie tego elementu jako pełnego bloku ułatwia kładzenie Zimmeritu. pozostało mi tylko wykonanie zawiasów oraz uchwytów- zatrzasków zamykających pokrywy tych zasobników. Następnie przyszła kolej na płytę nadsilnikową wraz z kompletem odlewanych osłon -okrągłych i prostokątnych. tzw.grilli. Mój egzemplarz posiada dwa różne typy okrągłego grilla- różnicę widać na zdjęciu. Na początku chciałem wykonać te elementy z tektury wycinanej laserowo, ale ostatecznie zdecydowałem się na żywicę. Wykonałem dwa oddzielne modele okrągłe oraz jeden prostokątny ( tu na szczęście wszystkie cztery są jednakowe),a póżniej odlałem je w poliuretanie.Osłony siatkowe (Aber) zostaną zamocowane już po pełnym montażu kadłuba. Na głównej płycie nadsilnikowej zamocowałem większość detali, oprócz dwóch zawiasów służących do otwierania płyty. Nad tymi aktualnie pracuję. Do płyty czołowej kadłuba zamocowałem już osłonę pancerną wraz ruchomym MG 34. Jeszcze tylko osłona wizjera kierowcy (będzie otwierana) i można wkleić płytę. Prawie gotową mam już część wierzchniej płyty z otworami włazów dla kierowcy i strzelca -radiotelegrafisty. Brakuje jeszcze stoperów dla otwartych pokryw włazów., natomiast same pokrywy mam już odlane. Będą ruchome. tzn otwierane. No i ostatnim elementem, który udało mi się skończyć w tym tygodniu jest baszta dowódcy czołgu. Jeszcze bez spawów oraz peryskopów, za to z otwieraną pokrywą. Zdjęcia poniżej obrazują wszystko w miarę dokładnie. Myślę,że teraz będę już częściej zaglądać na forum ze soją relacją. Tym bardziej,że większość dotychczas wykonanych elementów takich jak cały układ jezdny ( wahacze, wszystkie typy kół ), rury wydechowe, Kugelblende do MG 34 mam odlane w dwóch kompletach. ponieważ noszę się z zamiarem zbudowania za jednym ciosem Jagdpantery.Ale relację z jej budowy zacznę dopiero od etapu zbudowania kadłuba, by dalej ciągnąć już obie relacje razem. Tym razem powinno się udać, w końcu są to prawie "bliżniacze" pojazdy, jeśli mówimy o technologii budowy. Tymczasem zapraszam do obejrzenia fotek z prac tego tygodnia.
Pozdrawiam Pancerniaków .A ponieważ piszę ten post 31-go grudnia,więc składam na Wasze ręce najlepsze Życzenia Noworoczne !Jak najwięcej modeli !

Tylna płyta kadłuba wraz rurami i osłonami otworów technicznych. Położony Zimmerit.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Zasobniki na tylnej płycie. Jeden z położonym Zimmeritem
Obrazek Obrazek Obrazek

Płyta nadsilnikowa oraz grille
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Płyta czołowa z osłoną pancerną MG 34
Obrazek

Płyta górna z otworami włazów dla strzelca i kierowcy. W narożnikach otworów widać gniazda mocowania i obrotu pokryw . Odlane pokrywy , jeszcze bez obróbki i wnętrza.
Obrazek Obrazek

Wieżyczka dowódcy czołgu."dojdą" spawy i faktura.
Obrazek Obrazek

Do zobaczenia w następnej części.
TIGER42

Awatar użytkownika
Borowy
Czołgista / Tankman
Posty: 318
Rejestracja: 22 października 2015, 21:14
Lokalizacja: Wągrowiec

Post autor: Borowy » 31 grudnia 2016, 09:38

Witam :honoring: Na TAKĄ aktualizację warto poczekać parę tygodni oklask2
Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1027
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 01 stycznia 2017, 19:56

Detale dopicowane do granic możliwości :honoring:
Zgadzam się z Maćkiem, że na takie aktualizacje warto czekać. Oj warto... :okok:
Piękna robota Waldku :honoring:

Również życzę Tobie oraz Wszystkim Forumowiczom wszystkiego najlepszego w rozpoczynającym się Nowym Roku 2017 oraz wielu wspaniałych modeli do kolekcji :Default:
Ostatnio zmieniony 01 stycznia 2017, 19:57 przez Tommy T.B., łącznie zmieniany 1 raz.

Endrju
Czołgista / Tankman
Posty: 124
Rejestracja: 04 listopada 2015, 22:46
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Endrju » 03 stycznia 2017, 13:00

Vivaldi szaleje. Czekam na moment kiedy czołg Vivaldiego odpali salwę w stronę przeciwnika po czym odjedzie spokojnie w nieznanym kierunku. Nie zdziwię się za bardzo.
Niech karton będzie z Wami.
Andrzej

Kolekcja: TK-3
Warsztat: Renault 17 FT, T-70, BRDM-2
Poczekalnia: SdKfz 251 D "Starówka"

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna SS Wiking

Post autor: Vivaldi » 08 stycznia 2017, 22:11

Witam
Powoli nadrabiam czasowe zaległości w budowie mojej Pantery. W tym tygodniu ruszyłem już z wieżą. oraz dokończyłem parę elementów kadłuba, co pozwoli mi wkrótce na sklejenie go w pełną całość, ze wszystkimi ściankami.. Wieża jest na etapie gotowej bryły - do wykonania imitacje spawów na łączeniach płyty czołowej z bocznymi, wykonanie zawiasu tylnego włazu -też ma być otwierany, paru detali na płycie górnej - trzy uszy do podnoszenia, uchwyt z tyłu oraz najważniejsze -pokrycie wieży Zimmeritem. Ukończone są włazy kierowcy i radiotelegrafisty-ruchomy, tzn. otwierany zdecydowałem się zostawić właz kierowcy. Radiotelegrafista ma szlaban na wyłażenie z wozu . Kierowca dostał również ruchomy, uchylany wizjer wraz osłoną pancerną. Teraz trzeba tylko dołożyć blok szkła i można będzie całą płytę czołową wkleić na stałe . Pozwoli to na wklejenie pozostałych części kadłuba -płyty wierzchniej, bocznych , wszystkich elementów zespołu płyty nad przedziałem silnikowym oraz skompletowanej już płyty tylnej (tej z rurami wydechowymi) .no i pozostanie wtedy zabawa z elementami wyposażenia mocowanymi na bokach kadłuba. Myślę,że za jakieś dwa, trzy tygodnie będę mógł zaprezentować kompletny kadłub wraz z wieżą pokryte Zimmeritem. Dziś wstawiam fotki pokazujące postępy w tym tygodniu.

Osłona jarzma armaty 75 mm, tzw. Walzenblende. Stan surowy wykonany jako odlew z żywicy, oraz już obrobiony, wraz z częścią mocującą lufę armaty. Jeszcze tylko wytrasowanie otworów pod MG i celownik i można kłaść Zimmerit.
Obrazek Obrazek

Płyta czołowa wieży-odlew z żywicy.
Obrazek

Bryła wieży. Do wytrasowania łączenia płyt czołowej i bocznych wraz ze spawami , wykonanie zawiasu dla tylnego włazu (na zdjęciu gotowy właz, wytoczony z pręta żywicznego).
Obrazek Obrazek Obrazek

Wieżyczka dowódcy na bryle wieży. Pasowanie na sucho.
Obrazek Obrazek

Przymiarki skompletowania osłony działa wraz z wieżą. Przyjemnie popatrzeć, jak wszystko rośnie , i , co najważniejsze pasuje do siebie.
Obrazek Obrazek

Skompletowana płyta nad silnikiem.Są wszystkie detale na swoich miejscach.
Obrazek

Widok płyty wierzchniej kadłuba z włazami dla kierowcy- mechanika oraz strzelca -radiotelegrafisty. Jak wspomniałem, właz strzelca zamocowany na stałe w pozycji zamkniętej , a właz kierowcy jest otwierany.
Obrazek
Obrazek Obrazek

Otwierany wizjer kierowcy
Obrazek Obrazek

Odlane z transparentnej żywicy peryskopy do wieżyczki dowódcy.Zostało pomalowanie na czarno w odpowiednich miejscach i można będzie zamontować w wieżyczce.
Obrazek

Na koniec dzisiejszej relacji kilka fotek "poskładanej " Pantery-na razie na sucho dla spasowania i nacieszenia oka widokiem rosnącego kotka.
Obrazek Obrazek Obrazek

Do zobaczenia za dwa, max trzy tygodnie. Myślę,że będę mógł zaprezentować gotowy kadłub z wieżą pokryte Zimmeritem.
TIGER42

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1027
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Post autor: Tommy T.B. » 10 stycznia 2017, 18:55

Normalnie już mi brakuje słów na "ochy i achy", aby wyrazić swój zachwyt i uznanie ;)
Najważniejsze, że koniec już bliski :okok:

Vivaldi
Czołgista / Tankman
Posty: 155
Rejestracja: 19 sierpnia 2012, 14:28
Lokalizacja: Warszawa.PL

Pzkpfw .V Panther Ausf. A late 5 dywizja pancerna SS Wiking

Post autor: Vivaldi » 17 stycznia 2017, 03:41

Witam
Obiecywałem następną część relacji za dwa tygodnie . Ale już dziś mogę wrzucić parę fotek z postępów prac . Kadłub Pantery złożony nareszcie w całość. Więc nie pozostało nic innego, jak położyć Zimmerit , tak na kadłubie , jak i wieży. Przy odwzorowaniu Zimmeritu bardzo pomógł mi zeszyt z serii Panzer Tracts. Zamieszczone tam zdjęcia Pantery doskonale ilustrują sposób kładzenia pasty (zwłaszcza na płycie czołowej kadłuba), fakturę oraz miejsca, gdzie Zimmeritu nie kładziono. Na tym etapie musiałem zdecydować , jaką przynależność będzie miała moja Pantera .Wybór padł na 8 kompanię , 3 pluton- a w tej kompanii usunięto fragmenty Zimmeritu w kształcie tarczy z wieży-tylko po lewej stronie oraz z kadłuba , obok wizjera kierowcy.Na kadłubie namalowano godło dywizji, a "dziura" na wieży pozostała bez godła. Wszystko to postarałem się jak najdokładniej odwzorować w moim modelu. Zdjęcia poniżej obrazują postępy nad tym ciekawym etapem pracy. Na ostatnim zdjęciu prezentuję parę modułów systemu wentylacji, które znajdą miejsce pod grillami na płycie przedziału silnikowego.Jeszcze tylko pozostało wklejenie żaluzji i pomalowanie, zaczym wylądują one w widocznych wnękach po obu stronach silnika. Wykonałem również wszystkie spawy na płycie wierzchniej . Następnym etapem będzie zrobienie elementów wyposażenia boków kadłuba włącznie z płytami "Schurzen" oraz dokończenie mechanizmu blokady działa w pozycji marszowej (podstawa już jest). Przy wieży pozostało wykonanie hamulca wylotowego lufy (zastępuję drewniany element żywicznym - etapy dokładnie takie same jak w Sturer Emilu) Następnym etapem będzie malowanie. Ale to już zupełnie oddzielna bajka.



Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Do zobaczenia w następnej relacji.
TIGER42

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”